بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نظرا لوجود ارتباك كبير بين أولياء الأمور حول طريقة تدريس المنهج الجديد فاحنا حنقدم شرح للمواد الدراسية و ايه المطلوب في كل درس , و ده خاص بمنهج كي جي 1 لغات
حنبدأ النهاردة بالماث , لازم كل ولي أمر يعرف إنه مفيش كتاب ماث منفصل , و لكن يتم تدريس الماث داخل الفصل باستراتيجية معينة و حنتكلم عليها لاحقا , و هناك كراس ماث في آخر كتاب متعدد التخصصات discover حيث يتم تنفيذ التطبيقات في تلك الكراس داخل الفصل .
قبل ما نبدأ الشرح لازم برده سواء ولي امر او مدرس يبقى عارف الأدوات القائم عليها المنهج , و هي كالتالي :
1- calendar تحتوي على numbers from 1 to 31 , days of the week , months , weather today , four seasons
2- five frame
3-hundreds chart
4- dot cards
chapter 1 lesson 1
اول حاجة في الدرس اننا نبدأ نتناقش مع الطفل عن التقويم و هل شافه قبل كده و مع مين و ياتري كان بيستخدمه ليه وده حيبقى باللغة الإنجليزية كما يلي :
If you have a calendar before ?
Who had it ?
Why you think they used it ?
---------------------------------------------------------------------------
و نبدأ ناخد اجابة من الطفل حتى لو بالعربي و نقوله الكلام معناه ايه او ازاي يقوله بالإنجليزي و هدف المناقشة دي إني اسمح لعقل الطفل إنه ينشط و يحاول يلاقي اجابات .
بعد كده ابدأ أوضح له أهمية التقويم و ازاي يساعدنا في متابعة الأيام و الأسابيع و الشهور في السنة بالإضافة إنه يساعدنا في متابعة الأيام السعيدة الخاصة بينا زي أعياد الميلاد و الأجازات , و ده حيبقى بالأسلوب التالي :
The calendar helps us keep track of days , weeks & months in a year .
it also helps us keep track of special days such as your birthday & holidays .
------------------------------------------------------------------------------
بالنسبة لولي الأمر ممكن نجيب تقويم جاهز كبير سهل تلاقيه في المكتبات الكبيرة , و نبدأ نشير إلى الشهور ,و نقول للطفل إحنا في شهر (-----اسم الشهر ---)
و نخليه يردد معانا و ده نقوله كما يلي :
look at the months
we are in the month ( )
please say it with me
-----------------------------------------------------------------------------
بعد كده نبدأ نشير للأرقام في التقويم , و نسأل الطفل ايه الأرقام اللى يعرفها
look at the numbers on the calendar
what numbers do you already know ?
------------------------------------------------------------------------------
بعد ما اسمع اجابته ابدأ افهمه ان كل يوم في الشهر ليه رقمه الخاص و الأرقام دي بتخبرنا عن حاجتين
1- التاريخ
2- عدد الايام الموجودة في الشهر
و ان التاريخ ده بيخبرنا عن عدد الأيام التي انقضت من الشهر
each day has its own number
numbers tell us
1- the date
2- how many days there are in the month ?
the date tell us how many days have happened so far in the month ?
-----------------------------------------------------------------------------
لو بدرس لطفل في البيت اجيب كراسة و اعمل في صفحة كبيرة مربع عن تاريخ اليوم ,و اوله اليوم النهاردة مثلا 18/10/2018 و اخليه يردده ورايا و ده يبقى روتين يومي ليكم و مع التكرار هو حيتعلم كل حاجة في التقويم
today is for example thursday the eighteenth of october two thousands and eighteen .
can you say the date too ?
repeat the date .
----------------------------------------------------------------------------
المنهج الجديد قائم على الأنشطة سواء ذهنية , تفاعليه , حركية بحيث الطالب يستقبل المعلومة بمختلف الطرق
و في الدرس الأول في نمط حركي الطفل بينفذه وراء المعلم أو ولي الأمر في البيت
و نفهم الطفل إن النمط يعني شيء بيتكرر
النمط الحركي للدرس الأول
تصفيق باليد مرة و قول رقم 1
و ابدأ اقوله أعمل اللى حقولك عليه من أنماط يعني لما اقول اقفز مرة واحدة تقفز مرة واحدة , و اسأله كم عدد القفزات عشان ادربه على الأسئله و المناقشة مش بس مجرد حفظ
every day we will d math by moving our bodies in patterns
clap your hands & say number 1
you will do what i say to do ?
watch me first
if i say hop one time !
you hop one time
ok
how many times did i hop ?
--------------------------------------------------------------------------
بعد كده حنديله بعض الانماط و هو ينفذها حكتبها بالعربي ثم باللغة الانجليزية اللى حنتكلم بيها مع الطفل
قف
1- اقفز مرة واحدة
2- المس اصابع قدميك مرة واحدة
3- تظاهر أنك دجاجة و رفرف بجناحيك مرتين
4- قف على قدم واحدة
5- اقفز على قدم واحدة مرة واحدة
6- اقفز على القدم الثانية مرة واحدة
7-امنح ( زميلك أو أخاك ( مصافحة بالكف عاليا
8- مصافحة زميلك أو اخاك مرة واحدة
9- استدر مرة واحدة ثم أجلس
stand up
hop one time
touch your toes 1 time
pretend to be a chicken & flap your wings 2 times
stand on 1 foot
hop on one foot 1 time
hop on the other foot 1 time
give your * friend or brother * 1 high five
shake hands with your * friend or brother * 1 time
turn around 1 time & sit back down
-----------------------------------------------------------------------
بعد كده ابدأ اعرض إطار الخمس خانات , و اضع نقطة واحدة في اول مربع ,و اخلي الطالب يفكر بس ميجاوبش على السؤال التالي
كم عدد النقاط التي تراها ؟
و اخليه بعد ما يفكر يظهرلي الرقم الصحيح على أصابعه
this is five frame
think , but don't say
how many dots do you see?
now , show me on your fingers how many dots you see ?
---------------------------------------------------------------------------
و في ختام الدرس الأول اسأل الطالب ايه اللى اتعلمته من الدرس و اخليه يشجع نفسه و يعطي نفسه تربيته ( خبطه تشجيع ) خفيفه على الظهر
what did you learn today?
give yourself one pat on the back
------------------------------------------------------------------------
اتمني اكون قدرت اوصل المعلومة و انتظروني في الدروس القادمة
No comments:
Post a Comment